Cuore Rosso
Jaký vůz se vám vybaví při vyslovení značky Alfa Romeo? Rychlý, sportovní, nejčastěji červené barvy, se silným motorem a sytým, ostře řezaným zvukem? Ano? Tak to máte stejné představy jako já.
Firma, kterou roku 1906 založil Alessandro Darracq, se od samého počátku zabývala výhradně závodními nebo sportovně laděnými vozy. K nejprve používanému názvu společnosti "Alfa" (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili), později ještě přibyla druhá část "Romeo", s příchodem inženýra Nicoly Romea do čela firmy. Pro Alfu Romeo tehdy nastaly lepší časy. Evropou hýbaly automobilové závody a Nicola Romeo se rozhodl do nich zasáhnout. Zpočátku alespoň podporováním automobilových konstruktérů zabývajících se vývojem závodních vozů a později vývojem vozu vlastního. Ten vyjel pod označením P1 již v roce 1923, ale ještě téhož roku v něm na závodní dráze tragicky zahynul nadějný jezdec Ugo Sivocci. Za volantem vozu P2 se o rok později střídala tak slavná jména jako Ascari, Campari, Wagner či Minoia. V dalším roce dokonce jezdec Brilli Peri vyhrál s vozem P2 mistrovství světa. Později vyslovovaná jména jezdců, střídajících se v kokpitu závodního vozu Alfa Romeo, měla ještě známější zvuk: Fagioli, Borzacchini, Carraciola, Chiron a Ferrari. Svým odlišným a odvážným stylem pak nade všemi zářili jezdci Achile Varzi a Tazio Nuvolari.
Skvělá doba odvážných mužů na rychlých strojích se však znovu zatemňovala válečnými mraky. Výroba leteckých motorů, kterou se firma zabývala ve druhé polovině 20. let, získala zanedlouho na důležitosti. Druhá světová válka znamenala naprostý útlum na závodní dráze. Návrat vozů Alfa Romeo po ní byl však už jen velmi krátký. Pouhé dva roky se ještě společnost zúčastňovala závodního dění, aby v roce 1949 této činnosti zanechala. Po další dlouhá léta se Alfa Romeo věnovala pouze výrobě sportovních vozů a osobních vozů se sportovním charakterem. Využívala k tomu svých bohatých zkušeností z dob závodních aktivit. Typová označení vozů ze 60. a 70. let jsou všem dobře známá, přesto stojí za to, si je znovu připomenout: Giulia, Giulieta, Sprint, Alfasud, GT Junior, Alfeta či exklusivní Montreal s osmiválcovým čtyřvačkovým motorem o obsahu 2.593 cm3, vyvinutý na objednávku coby automobil budoucnosti pro výstavu EXPO 67. Od roku 1970 se pak tento model s výkonem motoru rovných 200 koní a maximální rychlostí 220 km/h vyráběl sériově. Vývojem designu jednotlivých modelů se v průběhu let zabývalo několik karosářů zvučných jmen. Bertone, Pininfarina, ale i Zagato se postarali o věhlas těchto krásných automobilů po celém světě. Dobrá pověst značky se slavnou minulostí se v osmdesátých letech ocitla v ohrožení. Potíže vyvrcholily nešťastným spojením s Nissanem ve společném projektu "Arna", který zcela propadl. Krach bývalé státní automobilky se již zdál být nevyhnutelný, ale pomoc nakonec přišla v pravou chvíli. Spásný přechod pod gigantický koncern Fiat dodal značce nový puls života. Po období chudých let a bezvýrazných automobilů tak prožívala a prožívá značka Alfa Romeo znovuzrození, které se odráží i ve vývoji a návratu sportovněji laděných modelů. Po Alfě Spider, která jako jediná zástupkyně sportovních vozů přečkala všechny zlé časy a vyráběla se v několika obměnách celých 27 let až do roku 1994, následovala přísně limitovaná série 350 kusů vozu Alfa Romeo RZ (Roadster Zagato). Nezvykle hranatá karoserie s agresivním charakterem a velmi vysokou zádí jsou typickým rukopisem firmy Zagato. Nový model v segmentu sportovních automobilů značky, který nebyl určen pouze sběratelům, pak následoval až v roce 1996. Příchodem "dvojčat" Alfa Romeo GTV (Gran Turismo Veloce) coby kupé a Spider, jeho otevřenou verzí, se značka konečně vrátila ke své někdejší, dlouhá léta opomíjené doméně elegantních sportovních vozů. Nápadně klínovitý tvar karoserie, přední světla zářící skrze čtyři kulaté otvory v kapotě motoru a alternativa silného třílitrového agregátu vzbuzují všeobecně nezvyklou pozornost.
Stejný zájem vzbudil tento vůz i u tunera Jirky. Není se čemu divit! Gétévéčko je čistokrevný sporťák a takový vůz bývá radost upravovat. Jirka se zaměřil především na exteriér, ať už v podobě spoilerů nebo křídel, vyměnil původní kola za exkluzivní kousky, jak si to značka žádá, a nezapomněl ani na motor, přestože jeho původní parametry vůbec nebyly špatné.